black ghd ghd rare chi nano flat iron ghd black chi hair straightener ghd straighteners chi pink flat inron chi ceramic flat iron ghd balck mk4 chi nano
Laboratoriumtechniek - 314 Artikel(en)
Laboratoriumtechniek Login 



Keuzedelen: mijn voorkeur is:
Wiskunde
Wis/natuurkunde
Ondernemerschap
Duits
Polymeerchemie

Toon lijst

Powered by IntraJava

Idols Cosmetics
Je eigen cosmeticalijn ?
 

 

 

1          Idols Cosmetics:  je eigen cosmeticalijn

Een competentiegerichte opdracht voor laboratorium techniek vmbo Kl 3/4 en MBO niveau 3.

           

Contactpersoon:         Ruud van Iterson   Drenthe College

 

2          wat leer je in deze opdracht ?

 

      Je leert:

        Experimenteren  (recepten volgen)

        Praktische vaardigheid ontwikkelen

        Enquêtering

        Kostprijsberekening

        Promotie van producten opzetten

        Presentatie van producten organiseren

 

     En je leert ook:

        werken met internet en met de zoekmachine “DaVindi”

        eigen werkzaamheden plannen

        samenwerken

        communicatie tijdens werkzaamheden

        procesmatig inzicht ontwikkelen

        beroepscompetenties ontwikkelen

        marktonderzoek

 

3     Stel je voor…......

Jouw school heeft een uitwisseling met een school in Italië. Er zijn contacten met de bekende cosmetica ontwerper Rodolpho Itersoni uit Milaan. Hij heeft een plan om een nieuwe cosmeticalijn op te zetten voor jonge mensen met als unieke mogelijkheid de producten zelf te kunnen maken. Jouw school mag een team afvaardigen om mee te doen. Uit de beste presentatie en producten wordt een team gekozen dat de productlijn ook echt mag laten maken. Jij wilt samen met enkele klasgenoten meedoen. Van je leraar had je al eens begrepen dat het zelf maken van cosmetica niet moeilijk is en vooral goed plannen en nauwkeurig  lezen vereist. Natuurlijk bedenken jullie ook een  product dat uniek is en dat als blikvanger zal dienen. Ze zullen opkijken!

Op school werk je in het practicumlokaal aan diverse producten. Ook thuis wordt er van alles geprobeerd met de gevonden recepten. Zelfs de verpakking heeft jullie fantasie te pakken. Naast de kwaliteit van jullie cosmetica is ook het uiterlijk ervan anders dan anders. Je laat het team eerst voldoende recepten verzamelen en maakt daarna een keuze voor de uiteindelijke productlijn. Tijdens de presentatie moet je kunnen motiveren waarom juist deze producten.

De presentatie wordt met een website ondersteund. Hiervoor gebruik je website maker van kennisnet. Ontwerper Rodolpho Itersoni wil ook een kostprijs berekening. Daarvoor heb je de prijzen van de grondstoffen uitgezocht. Binnen het team worden prijzen vergeleken van andere topproducten. De website toont ook foto’s van tevreden klanten.

Jullie eigen school houdt een spannende voorronde. Waarom zou jullie team worden uitgekozen tot beste?

 

4          Wat moet je doen ?             

Nadat je zorgvuldig een goed team hebt samengesteld, ga je aan de slag...

        Zoek tenminste 12 recepten om zelf producten te maken zoals bodylotion, handcrème, lippenstift, oogschaduw.

        Bekijk de recepten en kies de 5 leukste en makkelijkst uitvoerbare en bedenk een passende naam voor elk product. Motiveer de keuze voor recepten en namen.

        Vraag medescholieren of proefpersonen door een mini-enquête in te laten vullen.

        Kies die producten uit waarmee je een eigen cosmetica lijn wilt opzetten (voor eigen gebruik mag natuurlijk ook) en maak ze zelf

        Maak met websitemaker een promotiesite over jullie productlijn. Natuurlijk staan de recepten erop maar ook nuttige achtergronden en links naar andere recepten en leveranciers. Tevens bereken je per gemaakt product wat de kostprijs is op basis van jullie eigen inkoop..

        Geef een presentatie & demonstratie over de resultaten.

 

Tip: Wil je echt de beste zijn?

 maak dan een kort reclamespotje over de productlijn.

 

5     Hoe ga je dat aanpakken?

Zodra je in een goed team zit, maak je met elkaar een goede planning. Maak gebruik van de Opdrachtenstraat bij Kennisnet: http://student.kennisnet.nl/studeren/vaardigheden/opdrachten. 

Bespreek het plan met jouw docent en verdeel de werkzaamheden binnen jouw team.

 

6.    Welke informatie heb je nodig?

Het lijkt een heleboel maar met behulp van davindi  (http://davindi.kennisnet.nl/).

is het geen probleem om tenminste 12 recepten te vinden, om zelf cosmetische producten te maken. Ga naar davindi, klik op ‘beroepsonderwijs’ (ook voor vmbo) en zoek op één van de volgende zoekwoorden:  bodylotion, kruiden-, dag-, handcrème, lippenstift, oogschaduw,  reinigingsmelk, Lipbalsem,  tonic, douchegel, bodymilk, deodorant, Dagcreme/ nachtcreme,  grondstoffen, hulpstoffen, recepten, cosmetica.

 

7     aan de slag!

Verzamel de recepten. Maak een voorstel. Leg dat voorstel voor aan minstens 20 verschillende leeftijdsgenoten. Je maakt dus een eigen mini-enquête. De resultaten uit dit onderzoekje zijn beslissend voor jullie cosmetica producten.

Zorg ervoor dat je tijdig voldoende benodigdheden tot je beschikking hebt. Maak hierover duidelijke afspraken met jouw docent.

samen maken jullie de cosmetica producten. Zorg ervoor dat de eindproducten ook in aantrekkelijke verpakkingen komen te zitten en een klinkende naam krijgen. Immers, een product kan nog zo goed zijn, als het er niet mooi uit ziet, koopt niemand het!

 

 8     Laat zien wat je gemaakt hebt!

Alle groepen presenteren de eigen producten tijdens de voorronde op school. In overleg met je leraar kan de presentatie ook in PowerPoint of als marktkraam in de klas of in de kantine.

Daarnaast maak je een mooie website waarop jouw team de evaluatie en zelfgemaakte producten plaatst.

        Vertel op jullie site hoe je de mini-enquête hebt gemaakt en wat de proefpersonen of toekomstige klanten  als product hebben uitgekozen.

        Vertel iets over de producten, de receptuur. De ervaringen (lukte alle recepten?)

        Vertel welke verpakking en namen jullie hebben bedacht en waarom?

        Vertel over de kosten van elk product in vergelijking tot veel gebruikte topmerken.

 

9     Hoe ging het?

Heb je bereikt wat je wilde bereiken? Het is belangrijk om regelmatig met elkaar te overleggen en te kijken of de gemaakte afspraken (op tijd) zijn uitgevoerd.

Maak een afspraak jouw docent. Bepaal van tevoren waar je het met de je docent over wilt hebben en maak een agenda. Je kunt hierbij gebruik maken van de voorbeeldvragen. (http://student.kennisnet.nl/studeren/vaardigheden/opdrachten/evalueren)

 

In elk geval je is het verstandig om onderstaande punt ook te bespreken:

        De kwaliteit en uitstraling van jullie eindproducten!

o        Vertel ook over de kostprijs berekening.

        De samenwerking binnen jouw team.

o        Hoe is het overleg met je collega’s verlopen,

o        Hoe is er rekening gehouden met elkaars inzichten en wensen.

        Wat ging er goed en wat kon er (veel) beter.

        Hoe was jouw eigen inbreng.

        Wat zou je veranderen aan de aanpak bij een volgende vergelijkbare  opdracht.

        Wat zou je hetzelfde doen.

        Had je genoeg achtergrondkennis om deze opdracht uit te voeren?

        Welk advies geef je aan de teams voor een volgend jaar!

 

 

Tips voor docenten

        Afhankelijk van de beschikbare tijd bent u natuurlijk vrij om de hoeveelheid recepten te variëren.

        Check of de linken naar de internetadressen nog kloppen en pas ze eventueel aan.

        Deze opdracht kan uitstekend in groepsverband worden uitgevoerd, maar kan ook individueel worden gemaakt.

 

 

 

 

Aangemaakt: 25-2-2006, Laatste bewerking: 25-2-2006